UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE DZIECI

23.03.2012

cały dzień w przedszkolu

Umiejętności społeczne przedszkolaka rozwijają się w oparciu o trzy umiejętności – samokontrolę emocjonalną, empatię i komunikację werbalną. Wielu rodziców i profesjonalistów uważa, że aby rozwijać umiejętności społeczne, maluch powinien spędzać dużo czasu z rówieśnikami. A jak jest naprawdę?

 

Zabawa z rówieśnikami a socjalizacja
Zabawa z rówieśnikami w przedszkolu jest dla dziecka przyjemna i rozwijająca. A jednak socjalizacja, czyli uczenie się, jak radzić sobie w sytuacjach społecznych - nie jest tym samym co zabawa w towarzystwie innych dzieci. Ciągłe przebywanie z rówieśnikami niekoniecznie prowadzi do rozwoju umiejętności społecznych. Badania pokazują, że może być wręcz na odwrót. Aż do połowy piątego roku życia dziecko potrzebuje częstej obecności matki. Badacze odkryli, że im więcej maluchy spędzały czasu bez mamy – tym większe miały problemy w relacjach społecznych. Dla dziecka trzy-czteroletniego separacja od mamy i całodzienne przebywanie w przedszkolu jest często źródłem ogromnego stresu. Do tego dołącza problem relacji z innymi dziećmi. Na tym etapie rozwojowym dzieci słabo radzą sobie z emocjami. Są impulsywne i trudno im patrzeć na problem z cudzej perspektywy. Mają słaby wgląd i zrozumienie emocji innych ludzi. Aby rozwinąć umiejętności społeczne, potrzebują interakcji z osobą dorosłą.

Dla przykładu. Gdy dziecko bawiąc się zabawką podzieli się nią z mamą – zostaje pochwalone. Usłyszy: "Dziękuję, cieszę się, że się ze mną podzieliłeś" itp. Uczy się w ten sposób dzielenia, empatii, otwartości na potrzeby innych. Gdy podzieli się zabawką z rówieśnikiem, pozytywne zachowanie pozostaje niezauważone, nienazwane, a czasem nawet ukarane, gdy rówieśnik nie chce po chwili oddać zabawki czy wręcz ją zniszczy. Trudno jednocześnie wymagać od wychowawczyni w przedszkolu, by miała kontrolę nad zachowaniem kilkunastu-kilkudziesięciu dzieci w zakresie takich niuansów, jak podziękowanie za zabawkę.

Jak rozwijać umiejętności społeczne przedszkolaka
   Podstawową radą jest – spróbuj tak zorganizować życie i pracę, by móc dużo czasu spędzać z dzieckiem. Zdaję sobie sprawę, że wiele kobiet nie jest w stanie zostać "pełnoetatową mamą", choćby ze względu na konieczność zarabiania na życie. Ale może się uda – pół etatu, rozpoczynanie pracy wcześnie rano, tak że mąż zaprowadza dziecko do przedszkola, a ty odbierasz je we wczesnych godzinach popołudniowych? Największą tragedią dla dziecka są całotygodniowe przechowalnie zwane przedszkolami całodobowymi, gdzie w czasie tygodnia dziecko żyje i nocuje, spędzając zaledwie weekendy z rodzicami.

Ucz dziecko rozpoznawania i nazywania stanów emocjonalnych. Opisuj uczucia, jakie budzą w tobie różne zjawiska i zachowania. Np. "Gdy mnie nie słuchasz, denerwuję się". „Bardzo się cieszę, gdy widzę, jak podzieliłeś się klockami z siostrą". Rozmawiajcie o uczuciach, pomagaj też dziecku w nazywaniu jego uczuć. „Gdy widzę, jak drżą ci usta i wyginają się w podkówkę, to myślę, że jesteś smutna i chce ci się płakać". Dzieci, które mają bogate słownictwo w zakresie emocji, okazują się lepiej z emocjami radzić.

Dbaj o okazywanie i nazywanie ciepłych pozytywnych uczuć. Wielu rodziców koncentruje się zanadto na sytuacjach nieprzyjemnych, przez co dzieci doskonale znają pojęcia "zdenerwowanie, frustracja, irytacja", a nie wiedzą co to np. „entuzjazm". Warto pamiętać, że dzieci w większym stopniu niż dorośli muszą słyszeć "kocha cię" i być przytulanym. W ferworze dnia codziennego łatwo o tym zapomnieć.

Rozmawiaj z dzieckiem o jego relacjach z innymi dziećmi. Z kim lubi się bawić, z kim nie, co szczególnie ciekawego wydarzyło się w przedszkolu, czy mieli nową zabawę itp. Dzięki temu nie tylko jesteś na bieżąco z problemami dziecka, lecz pokazujesz mu swoje zaangażowanie i od małego uczysz, że z rodzicami zawsze można porozmawiać o koleżeńskich problemach.

Zachęcaj do kreatywnego rozwiązywania problemów. Każde dziecko bywa odrzucane przez rówieśników. Możesz mu pomóc sugerując wielkoduszne wyjaśnienia odrzucenia. Np. „może on się po prostu wstydzi" albo „może chce się teraz pobawić sam"? Warto też dziecko zachęcać do wymyślania alternatywnych rozwiązań problemu i zastanawiania się, jak inaczej na przyszłość można sprawę rozwiązać.

   Baw  się z dzieckiem w zabawy udawanki – przyjęcia misiowe itp. Dzięki temu możesz modelować pewne zachowania: „Och, przepraszam cię misiu, wpadłem na ciebie, to przypadkiem" , „Czy nie nudzisz się przypadkiem, misiu, tak siedzisz i siedzisz, i ziewasz".
Pamiętaj, że dzielenie się może być trudne. Nawet dorośli mają problem, by się dzielić, a jest to szczególnie trudne dla dziecka niepotrafiącego myśleć perspektywicznie – a więc skoncentrowanego całkowicie na tu i teraz. Dopiero w wieku 4-5 lat dzieci nabierają tej umiejętności. Trzylatek ma problemy ze zrozumieniem, że za chwilę dostanie swoją zabawkę z powrotem. Dlatego należy zachować cierpliwość, a także ułatwiać dzielenie się, na ile to możliwe. Nie wymagajcie od dziecka, by dzieliło się swoją najukochańszą zabawką z kolegą, który jest znany z niszczenia rzeczy. Raczej dokonajcie w takim wypadku wymiany zabawek na nieco mniej atrakcyjne czy bardziej trwałe.

Drukuj

  • ZGZM – Związek Gmin Zagłębia Miedziowego
  • Wrzosowa Kraina
  • Dolny Śląsk w Unii Europejskiej
  • Starostwo Powiatowe w Polkowicach

Partnerzy:

Realizacja: Net P.C.

Copyright © 2010 Naturalnie Przemków!    Urząd Miejski w Przemkowie, Plac Wolności 25, 59-170 Przemków, tel. 076 8 319 210, e-mail: webmaster@example.com